vrijdag 15 november 2013

Subliminale boodschap

Enkele weken geleden was het de Bonte Fabriek in Sint-Niklaas.
Ik bracht toen in primeur babydekentjes mee met aan de ene kant een zacht stofje dat lijkt op een schapenvachtje.
 

Omdat jullie echte doe-het-zelvers zijn, kreeg ik heel veel vraag naar het schapenvachtje per lopende meter.
Ondertussen zocht ik naar een betaalbare, bredere versie van de teddy katoen en een leverancier met voldoende voorraad.
Dus is er opnieuw een primeur op de Vitrine dit weekend in Brugge.
Je kan het schapenvachtje komen voelen en het is er te koop per meter.
Anders dan langharige fleece heeft deze stof een heel natuurlijke look en aanvoelen. Het bestaat voor 70% uit biokatoen.


Ik maak dekentjes tegenwoordig zonder keerwerk of keergat. Ik vind dat simpeler, sneller, en vooral mooier. 

1. Je KNIPT het teddy stofje:
voor een babydekentje is 75cm x 90cm voldoende
voor een groot kind of voor in de zetel heb je 1m op 1,5m nodig.

2. Je KNIPT het katoenen stofje:
Je telt 8cm bij de lengte en de breedte, dus
voor een babydekentje 83 x 98cm
voor een groter dekentje 108cm op 158cm

3. Je STRIJKT de rand eerst 1cm om en dan 3cm om. 
Ik gebruik hiervoor mijn zoommaatje.




4. Je LEGT het teddystofje op het andere stofje.

5. Je SPELDT de rand mooi rond het teddystofje.
 

6. Je STIKT rondomrond op enkele milimeters van de rand.


7. Je HEBT een prachtig kadootje voor onder de kerstboom.


Naaien kan echt simpel zijn.

Het teddy katoen kan je ook gebruiken als binnenvoering voor een jasje of voor een zsazsagilet zoals zij deed.

 


42 opmerkingen:

  1. Ziet er heel mooi uit! Ik betwijfel alleen of ik er geduld voor zou hebben, voor dat 2 keer omstrijken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gaat toch heel snel hoor. Bij de keergat-methode moet je nadien toch ook nog mooi strijken niet?

      Verwijderen
  2. Da's inderdaad mooi! Ik ben op zich ook niet echt fan van dat keergat, maar soms is het goed om eerst binnenstebuiten te werken, dan kan je nog wat 'reststof' afknippen als die te veel bewoog bij het spelden en naaien. Dat durft hier al eens gebeuren...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De stof beweegt eigenlijk niet veel doordat je zowel bovenaan als onderaan op het katoentje stikt.

      Verwijderen
  3. Heel mooi! En die teddystof ziet er zo zalig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vond de dekentjes al zo mooi in Sint-Niklaas!
    Supertof dat we bij jou nu de teddystof kunnen kopen, bestelling volgt :).
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waw! ECHT schitterend dekentje!!! Ik wil dat ook :-))))))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg mooi, en weer eens iets anders zo met dat randje! Ik ga het zeker proberen zo voor de feestdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoppakee, dat stofje staat op mijn verlanglijstje! Binnenkort maak ik op bestelling een jeanslappendeken, waarbij ik ook al van plan was om niet te keren wegens 'het zal al dik genoeg zijn' :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super leuk, mooi zo, vanaf nu worden de dekentjes dus zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super ! Echt heel mooi en zo knuffelzacht !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super mooi dekentje, zo. En lekker simpel. Die ga ik zeker een keer maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Supermooi! Verkoop je na dit weekend het schapenvachtje ook thuis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het teddystofje staat nu op de site, maar is ondertussen reeds zo goed als uitverkocht, maar komt snel terug binnen.

      Verwijderen
  12. ik heb nog een ander vraagje: waar laat jij je labeltjes maken? Supermooi dekentje trouwens, ik vind je logo en site trouwens ook fantastisch!

    groetjes

    sewbidoo

    http://sewbidoo.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Aha, toptip. Ik ga aan de slag.
    En ik maar het net afschuimen op zoek naar een geschikt geschenk voor een tante. Ik maak gewoon dit in het heel groot...ze kijkt graag tv.

    Nu de nonkel nog. Verzin nog maar eens iets, wil je?

    Grts!
    Www.vernejasper.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wauw zo simpel en handig,
    zeker een aanrader om te doen :)

    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. HayHay!
    Wat een super mooi dekentje!
    Bedankt voor de duidelijke werkbeschrijving!
    Liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw, wat een super mooi dekentje! Ik was al op zoek naar zoiets. Bedankt voor de uitleg!

    Groetje Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw, ik knipte net 150 lapjes om een lappendekentje te maken voor mijn zus. Nu weet ik hoe ik het ga afwerken! Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel mooi! Gaat voor een kindje van 1,5 jaar ook nog 75x90 cm? Ben niet zo thuis in babymaten. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. amai ja idd heel eenvoudig en super mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb je tutorial gevolgd. Heel makkelijk en tof resultaat! Dankjewel!
    http://nuniya.blogspot.be/2014/01/een-dekentje-voor-emy.html

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Is dit teddystofje nog te verkrijgen? Tot op heden nog geen zo'n leuk stofje als dit tegen gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. had ook graag geweten of die teddystof nog te verkrijgen is...

    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Na een tip van Petrol and Mint ga ik dit dekentje ook eens maken.Bedankt voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat ziet dat er leuk en makkelijk uit!
    Die ga ik deze maand ook eens uitproberen en komt dan op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super fan van deze dekentjes. Ik heb er dan ineens maar 2 gemaakt :-)
    http://aj-stoffenspulletjes.blogspot.be/2015/07/babydekentjes-voor-in-zijn-toekomstige.html
    Hier komen er zeker nog meer van!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Het stond al lang op de planning, maar nu is het eerste dekentje eindelijk af. Bedankt voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik was benieuwd waar ik dat heerlijke teddystofje zou kunnen vinden.... Wil graag een paar dekentjes gaan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik probeerde dit eerst met een combinatie van katoen en fleece, ik heb er letterlijk mee gegooid en humeur kelderde immens: het lukte maar niet om het fleece netjes in het katoen strak te leggen, de 2 stoffer werken/trekken te fel tov elkaar. Enkele weken later ondernam ik een ander poging met katoen en badstof, en dit had gelukkig wel succes. Alleen heb ik het super oplettend in elkaar gelegd, super strak en goed gespeld, en toch merk ik nu dat als ik het dekentje plooi, er wat overschot op het katoen zit tov de badstof...
    Groeten, Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Gisteren ook een dekentje met jouw top uitleg in elkaar gezet,hier te bekijken: http://ikmaakhetzelfnu.blogspot.be/2016/02/zwart-wit-dekentje.html

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Supermooi dekentje!
    Ik heb wel een vraag: Ik ga ook een dekentje maken, met dezelfde teddystof. Ik zou wel graag een paspel willen gebruiken. Kan je dit ook doen op deze manier, zonder dat je het dekentje achteraf moet keren?
    Groetjes, Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
  31. 4 jaar geleden kwam ik bij je thuis een lampenkappen maken voor mijn dochter Ines. Je dochtertje Babette kwam toen eens spieken. :) Ik was direct fan van de naam. Ondertussen volgde hier een verhuis van Destelbergen naar zee. En altijd heb ik gedacht: heb ik ooit een derde dochter dan noemen we haar Babette. Sinds 10 september zijn we onze derde dochter rijker. Geen Babetje uit het Gentse, wel een Babette van de zee. En voor haar maak ik vandaag een babydekentje. Ik wou je dat even laten weten. Dankjewel voor de inspiratie. Groetjes, Elise Lizon

    BeantwoordenVerwijderen